Školní družina ŠVP
Školní vzdělávací program pro zájmové vzdělávání
Základní škola a Mateřská škola Pocinovice,
okres Domažlice, příspěvková organizace
„Všichni tady dohromady budeme pořád kamarádi“
OBSAH
- Identifikační údaje 1
- Charakteristika ŠD 2
- Konkrétní cíle vzdělávání 2
- Délka vzdělávání 3
- Formy vzdělávání 3
- Obsah vzdělávání 4
- Plán vzdělávání 8
- Podmínky přijímání žáků 8
- Průběh a ukončování vzdělávání 8
- Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
a žáky nadané 9
- Materiální podmínky 9
- Personální podmínky 9
- Ekonomické podmínky 9
- Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví 9
1.Identifikační údaje
Název ŠVP:ŠVP pro zájmové vzdělávání
„Všichni tady dohromady budeme pořád kamarádi“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Pocinovice,
okres Domažlice, příspěvková organizace
Adresa školy: Pocinovice 135
345 09 Pocinovice
Ředitelka :Ing. Mgr. Jitka Kadlecová
Kontakty:
Telefon:379799220
Mobil:731947765
E-mail: zspocinovice@seznam.cz
Web: www.zspoc.maleskoly.info
IZO: 102004153
REDIZO: 600065651
IČO:75006081
Zřizovatel: Obec Pocinovice
Pocinovice 72
345 09 Pocinovice
Kontakty:
Telefon:379799231
E-mail:obec@pocinovice.cz
Web: www.pocinovice.cz
Platnost dokumentu od 1.1. 2022ŠVP pro zájmové vzdělávání se zapracovanými změnami v souladu s platnou legislativou
Č.j. 59 /21
Podpis ředitelky školy: Razítko školy:
2.Charakteristika ŠD
Školní družina je součástí Základní školy a Mateřské školy Pocinovice, okres Domažlice, příspěvkové organizace. Představuje jeden z organizačních útvarů školy.
3.Konkrétní cíle vzdělávání
- rozvíjet u žáka vědomosti a dovednosti získané ve vyučování
- poskytovat zajímavou a pestrou nabídku činností ve všech oblastech zájmového vzdělávání
- umožňovat žákům najít si své místo ve skupině, získávat osobní samostatnost
- vést žáky k otevřené komunikaci
- vychovávat žáky k smysluplnému využívání volného času
- poskytovat žákům dostatek námětů a motivace pro naplňování volného času
- vzbuzovat zájem žáků a rodičů o dění ve školní družině
Kompetence představují cílové stavy, k jejichž naplnění by mělo směřovat veškeré vzdělávání. Úkolem práce vychovatelky je rozvíjet, posilovat a umocňovat tyto kompetence v návaznosti na základní vzdělávání.
Cílem je, aby žák získával tyto kompetence:
- vychází s ostatními žáky kolektivu, dodržuje kázeň, respektuje daná pravidla
- učí se ctít a respektovat sebe i ostatní, rozpozná vhodné a nevhodné chování
- hodnotí sebe i druhé
- uvědomuje si, že za své činyzodpovídá anese důsledky
- váží si společného majetku, přírody a životního prostředí
- zvládá hygienické návyky a základy správného stolování
- pracuje a učí se s chutí, práci dokončí
- chápe, že vyhýbání se řešení problému nevede k cíli
- rozvíjí vlastní osobnost, dovednost a talent tím, že se účastní nadstavbové zájmové činnosti
- rozvíjí estetické cítění a kreativitu
- umí aktivně odpočívat
- zvládá jednoduché pohybové aktivity
4.Délka vzdělávání
Zájmové vzdělávání v ŠD je poskytováno po dobu trvání jednoho školního roku,tj.10 měsíců.
Výhodou programu sestaveného pro celý vzdělávací cyklus je jeho operativnost, možnost kreativně reagovat na možné změny podmínek a propojovat či přesouvat témata během celé docházky žáků do školní družiny.
5.Formy vzdělávání
- Pravidelná výchovná, vzdělávací a zájmová činnost je dána týdenní skladbou zaměstnání a představuje zejména organizované aktivity zájmového vzdělávání:
- výtvarná a pracovní činnost
- odpočinkové činnosti
- příprava na vyučování formou her
- sportovní aktivity, vycházky
- Individuálníčinnost je určena nabídkou zájmových kroužků, kde si žáci mohou rozvíjet svoje dovednosti a vědomosti.
Základním prostředkem činnosti školní družiny je hra, založená na zážitku účastníků, která obohacuje jejich sebepoznání, rozšiřuje vědomosti a dovednosti a navozuje kladné emoce.
6.Obsah vzdělávání
Obsah zájmového vzdělávání je rozdělen do bloků.
Obsah zájmového vzdělávání 1. oddělení školní družiny je rozdělen do těchto bloků:
- Rádi malujeme
- Rádi vyrábíme
- Chceme se cítit bezpečně
- Máme rádi přírodu
Kompetence – výchovný cíl | Obsah – náměty | Pomůcky, poznámky |
Rádi malujeme | ||
Žák umí začít a ukončit výtvarnou činnost. Uplatňuje zásady osobní hygieny a bezpečnosti při práci s výtvarnými potřebami. Umí pojmenovat tvary, barvy, linie, umí je plošně a prostorově uspořádat. Barvy umí ředit, míchat, kombinovat a vytvářet různé odstíny. Vnímá barvy v přírodě, umí je výtvarně ztvárnit. Rozvíjí kreativitu, fantazii, představivost podle svých zrakových a hmatových vjemů. | – kresba, malba – domalování obrázků, omalovánky, vybarvování – tradiční i netradiční výtvarné techniky – koláže – práce individuální i skupinové – tradiční svátky – soutěže, výstavky, výzdoba – postavy, věci kolem nás – změny v přírodě – poslech, knihy | Vodové a temperové barvy, pastelky, voskovky, tužky, fixy, tuš, uhel, suchý pastel, foukací fixy, spreje, přírodní materiály, krepový papír, barvy na sklo a textil, lepidla, papírové šablony, tiskátka, křídy, zmizík, inkoust, klovatina, tiskátka |
Kompetence – výchovný cíl | Obsah – náměty | Pomůcky, poznámky |
Rádi vyrábíme | ||
Žák umí zahájit a ukončit pracovní činnost. Uplatňuje zásady osobní hygieny a bezpečnosti při zacházení s pomůckami a nástroji, udrží pořádek na svém pracovním místě. Procvičuje jemnou motoriku, hmat, smysly, koordinaci ruky a oka, trpělivost, přesnost, pečlivost. Rozvíjí svojí kreativitu, dovednost, fantazii. Zdokonaluje si získané dovednosti, poznává nové techniky, rozvíjí estetické a prostorové cítění. | – výrobky podle předlohy, návodu, vlastní fantazie – přírodní koláže – lepení, střihání, vystřihování, skládání, trhání, mačkání, překládání papíru – navlékání, sestavování – propichování předmětu, sběr přírodního materiálu, svazování, lisování, sušení – modelování, hnětení, tvarování, válení, mačkání, ubírání, vytahování, vykrajování – montáž a demontáž dílů stavebnice – papírové tkaní | Přírodní materiál, papíry barevné, čtvrtky, lepidla, nůžky, vykrajovátka, špejle, korálky, drátky, provázky, kolíčky, knoflíky, bavlnky, šicí potřeby, látky, ubrousky, sádra, špejle, vata, písek, formičky, modelína, rychleschnoucí hmota, oči, krepový papír, tavná pistole |
Kompetence – výchovný cíl | Obsah – náměty | Pomůcky, poznámky |
Chceme se cítit bezpečně | ||
Žák zná okolí školy, orientuje se v jednoduchých dopravních situacích, umí se bezpečně pohybovat po komunikaci. Zvládá bezpečný odchod a příchod do školy podle dopravních značek. Zná důležité dopravní značky, signály, správně na ně reaguje. Zná důležitá telefonní čísla, umí využít pomoci policie. Orientuje se v dopravních prostředcích, zná důležité vybavení kola. Dodržuje pravidla her. | – soutěže – hry s dopravní tematikou – spolupráce s Policií ČR – besedy – procházky po místních komunikacích | Terčík, propagační materiály, testy, pracovní listy, interaktivní programy, DVD, reflexní vesty |
Kompetence – výchovný cíl | Obsah – náměty | Pomůcky, poznámky |
Máme rádi přírodu | ||
Rozvíjí hrubou motoriku, posiluje svaly, imunitu. Všímá si a pozoruje přírodu. Vnímá rozmanitost přírody, proměny přírody, živočichů a rostlin během ročních období. Pozoruje a porovnává přírodu v ročních obdobích. Pozná domácí zvířata a divoce žijící zvířata. Dodržuje pravidla her, hraje fair – play, jedná spravedlivě. | – oblečení a obutí pro pohyb venku – zdokonalování přirozeného pohybu chůze – orientace v prostoru – orientace a správné chování v přírodě – péče o zvířata v zimě – hry v přírodě i ve třídě | louka, les dětské hřiště |
Obsah zájmového vzdělávání 2. oddělení školní družiny je rozdělen do těchto bloků:
- Rádi zpíváme
- Máme rádi pohyb
- S cizím jazykem jsem kamarád
Kompetence – výchovný cíl | Obsah – náměty | Pomůcky, poznámky |
Rádi zpíváme – pěvecký kroužek | ||
Vytváří správné pěvecké návyky. Umí využít jednoduché Orffovy hudební nástroje k doprovodné hře. Umí vyjádřit hudbu pohybem, vnímá tempo a rytmus, dynamiku. Zpívá na základě svých dispozic a pro radost. Při poslechu rozpozná hudební žánry a hudební nástroje. Střídá skupinový a sólový zpěv. Zpívá ve skupině s oporou hudebního nástroje. Rozliší umělou a lidovou píseň. Umí vyjádřit zpěvem svou náladu. Při zpěvu dovede sledovat notový zápis jako oporu pro nácvik písně. | – hry, dechová cvičení – hudební ukázky – zpívání s doprovodným nástrojem – zpívání a tanec s reprodukovanou hudbou – besídky, prezentace (adventní zpívání…) – maškarní bál | Orffovy hudební mástroje CD přehrávač videa interaktivní tabule aparatura, mikrofon |
Kompetence – výchovný cíl | Obsah – náměty | Pomůcky, poznámky |
Máme rádi pohyb – vybíjená – pohybové hry | ||
Aktivně uplatňuje zásady osobní hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech. Posiluje pozitivní vztah k pravidelné pohybové aktivitě. Zvládá jednoduché pohybové činnosti jednotlivce i prováděné ve skupině. Reaguje na základní pokyny a povely. Jedná v duchu fair play. Spolupracuje při týmových činnostech. Seznamuje se s pravidly pohybových a sportovních her. Dodržuje pravidla pohybových a sportovních her. | – vhodné oblečení a obutí pro pohybové aktivity – zdokonalování přirozených pohybů – pohyb v terénu – závody a soutěže jednotlivců, dvojic, družstev – štafetové závody – relaxační a dechová cvičení – vytrvalostní cvičení – zdravotně zaměřené cvičení – míčové dovednosti – přihrávky jednoruč, vybíjení, přehazování, chytání míče | Míče, švihadla, obruče, baseballová pálka, boby, lopaty, padák, strachový tunel, chůdy, skákací pytle, minikošíková, kužele, lavičky, žíněnky, žebřiny, florbal, kopaná, létající talíře, kometa, míčky pro trénink postřehu stopky, pásmo, píšťalka, tělocvična, hřiště, louka |
Kompetence – výchovný cíl | Obsah – náměty | Pomůcky, poznámky |
Máme rádi pohyb Tančíme s radostí – taneční kroužek | ||
Zvládá základní taneční kroky. Seznamuje se se základním tanečním názvoslovím. Zvládá techniku provedení pohybu. Je schopen krátké jednoduché improvizace. Uvědoměle provádí taneční pohyby v optimálním rytmu a tempu. Dodržuje správné držení těla v postojích a pohybu. Všímá si zážitků vycházejících z pohybu vlastního těla. Aktivně naslouchá hudbě, která podněcuje k pohybu. Rozvíjí dialog mezi hudbou a tancem. Dodržuje dynamiku, pohybové cítění. | – vhodné oblečení a obutí pro taneční aktivitu – zdokonalování přirozených pohybů – relaxační a dechová cvičení – pohybová průprava – chůze, běh, krokové variace, přísunný a poskočný krok, polkový krok, valčíkový krok, mazurka – prostorové cítění – pohyb s předmětem – způsob provedení pohybu s předmětem – pohybové a taneční hry – hudba a tanec – základní vztahy mezi hudbou a pohybem, pohybový soulad – improvizace – taneční improvizace | CD přehrávač, žíněnky, jednoduché rekvizity |
Kompetence – výchovný cíl | Obsah – náměty | Pomůcky, poznámky |
S cizím jazykem jsem kamarád – kroužek angličtiny | ||
Umí pozdravit, rozloučit se. Pojmenuje jednoduché školní předměty ve třídě a barvy. Počítá do 10. Pojmenuje některé členy rodiny. Pojmenuje hračky, ovoce a zeleninu, zvířátka. Zopakuje a použije slova a slovní spojení. Rozumí jednoduchým pokynům. | – Pozdravy – Třída – Barvy – Čísla – Moje rodina – Hračky – Moje zvířátko – Ovoce a zelenina – Čtení s obrázky – Pokyny, jednoduché otázky a odpovědi – Základní výslovnostní návyky – Jednoduché říkanky | Pracovní listy Předměty, hračky Tabule CD přehrávač Pexeso Obrázkové karty Společenské hry Maňásci |
7.Plán vzdělávání
Školní vzdělávací program školní družiny obsahuje výběr možností, ze kterých vychovatelka volí podle aktuálního složení žáků, s nimiž pracuje.
8.Podmínky přijímání žáků
1. Účastníkem ŠD jepouze žák ZŠ a MŠ Pocinovice.
2. Účastníkem je žák prvního stupně ZŠ.
3. Kritérium výběru v případě zájmu převyšujícím nejvyšší povolený počet žáků: Přednost má žák nižšího ročníku, žák dojíždějící, žák zaměstnaných rodičů.
Přihlašování žáka do ŠD:
- zapisováni jsou žáci 1. až 5.ročníku,přednostně je ŠD určena nejmladším žákům a žáků dojíždějícím
- o přihlašování žáků do ŠD rozhoduje ředitelka školy
- žák je přijímán do ŠD na základě rodiči řádně vyplněné přihlášky
- žák se přihlašuje písemně 1.den školního roku, písemnou přihlášku s přesnými informacemi rozsahu docházky žáka do školní družiny, způsobu odchodu žáka, kontaktními údaji na zákonné zástupce žáka a podpisy obou zákonných zástupců vyplňuje zákonný zástupce žáka a odevzdává ji první den školního roku vychovatelce družiny.
9.Průběh a ukončování vzdělávání
Vzdělávání končí ukončením školního roku, odhlášením nebo vyloučením žáka ze školní družiny.
Odhlašování žáka ze ŠD:
- žáka je možno odhlásit kdykoliv během školního roku (na základě písemné žádosti rodičů)
Vyloučení žáka ze ŠD za:
- dlouhotrvající neomluvenou absenci žáka
- zvláště hrubé opakované slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči zaměstnancům školského zařízení nebo vůči ostatním žákům ( toto jednání je následující den oznámeno na OSPOD a státní zastupitelství)
- dlouhotrvající a s rodiči výchovně neřešitelné kázeňské přestupky žáka (agresivita, vulgárnost a asociální chování, opakované neuposlechnutí paní vychovatelky)
- neplacení úplaty za ŠD
Nevyzvednutí žáka ze ŠD:
- telefonický kontakt se zákonným zástupcem
- informacePolicii ČR
- předání sociálnímu úřadu
10.Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálnímivzdělávacími potřebami a pro žáky nadané
Na podmínkách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ŠD spolupracujes přihlédnutím k jejich handicapu s rodiči a se školou. Při výběru činností ve ŠD, při motivování žáků bude brán ohled na integraci těch, kteří mají speciální vzdělávací potřeby. Vychovatelka školní družiny spolupracuje s učiteli základní školy tak, aby byly žákovi nabídnuty takové metody a formy práce, které by ho vhodně motivovaly a uspokojily.
Pro žáky nadané vytváří podmínky k co největšímu využití potenciálu každého žáka s ohledem na jeho individuální možnosti.
11.Materiální podmínky
- ŠD je vybavena stolními hrami, časopisy, dětskými knihami, hračkami, stavebnicemi, potřebami pro výtvarné a pracovní činnosti
- v rámci ŠD mohou žáci využívat školní počítače
- školní družina nemá bohužel své vlastní prostory, proto využívá prostory základní školy, k činnostem slouží obecní vybavené dětské hřiště a okolí obce nabízí aktivity venku – louky, lesy apod..
- na výzdobě prostor školy se podílejí žáci svými výrobky
12. Personální podmínky
Vychovatelkaa vyučující kroužků jsou iniciátory při volnočasových činnostech, které přímo řídí, motivují a hodnotí. Úkolem je probouzet aktivní zájem žáka o okolí a vnímat podněty kolem sebe. Mají organizační schopnosti, povzbuzují sebevědomí a pomáhají rozvíjet pozitivní stránky žákovy osobnosti. Splňují kvalifikační předpoklady pro tuto práci a přímo podléhají ředitelce ZŠ.
13.Ekonomické podmínky
- provozní náklady jsou hrazeny z finančních prostředků poskytovaných zřizovatelem školy
- zájmové vzdělávání v ŠD je poskytováno za úplatu 100,-Kč za měsíc (500,- Kč za pololetí), hradí se na účet v měsíci září a v měsíci lednu
- nezaplacení úplaty v určeném termínu (pokud zákonný zástupce s vedením školy nedohodne jiný termín) je důvodem pro ukončení docházky dítěte do školní družiny
14.Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví
- školní družina zajišťuje bezpečnost fyzickou, sociální a emocionální. Vytváří zázemí pro rozvoj žáků a bezpečné prostředí, aby se všichni cítili dobře
- bezpečnost a ochrana zdraví je popsána a zajištěna Vnitřním řádem školní družiny a Školním řádem.